Wednesday, May 23, 2012

Hari Gawai

Hari Gawai atau Gawai Dayak merupakan satu perayaan yang dirayakan di Sarawak pada 1 Jun setiap tahun. Ia adalah satu peristiwa keagamaan dan juga aktiviti sosial. Perkataan Gawai ertinya upacara perayaan manakala Dayak adalah nama kolektif untuk kumpulan etnik Sarawak asli ( Iban, juga dikenali sebagai Dayak Laut dan Bidayuh, juga dikenali sebagai Dayak Darat). Oleh itu, Gawai Dayak secara literal bermaksud "Dayak Festival". Dayak akan melawat rakan-rakan dan saudara-mara mereka pada hari ini. Lawatan itu lebih dikenali sebagai "ngabang" dalam bahasa Iban. Mereka yang terlalu jauh untuk melawat akan menerima kad ucapan.

Mod sambutan berbeza dari satu tempat ke tempat. Tuak (arak beras) dibancuh (sekurang-kurangnya satu bulan sebelum perayaan) dan masakan tradisional seperti penganan (diperbuat dari tepung beras dan gula) disediakan. Semakin medekati hari besar, semua orang akan sibuk membersihkan dan menyediakan makanan dan minuman. Pada malam pra Gawai, beras pulut dikukus dalam buluh (ngelulun pulut). Di rumah panjang, tikar baru akan dibentangkan pada Ruai (galeri terbuka yang berbumbung yang terdapat di depan pintu utama sesebuah rumah di rumah panjang). Dinding rumah dan Ruai dihiasi dengan Pua Kumbu (selimut tenunan tradisional). Penduduk rumah panjang juga akan membersihkan tanah perkuburan secara bergotong-royong. Selepas lawatan itu, adalah penting untuk mandi sebelum masuk ke rumah panjang untuk menghindari nasib malang.
Sambutan bermula pada petang 31 Mei. Dalam kebanyakan rumah panjang Iban, ia bermula dengan majlis yang dipanggil Muai Antu Rua (untuk membuang semangat/roh tamak/boros). Dua kanak-kanak lelaki setiap seorang mengheret chapan (bakul) akan memasuki setiap rumah keluarga di rumah panjang. Setiap keluarga akan melemparkan barang-barang yang tidak diingini ke dalam bakul. Barang-barang yang tidak diingini akan dibuang ke tanah dari hujung rumah panjang sebagai simbolik untuk diberikan kepada semangat/roh nasib malang.
Sekitar 6 petang atau pada matahari terbenam, upacara akan brmula. Sebelum majlis itu, gendang rayah (ritual muzik) dilaksanakan. Ketua Perayaan mengucapkan terima kasih kepada tuhan-tuhan untuk tuaian yang baik, dan meminta petunjuk, rahmat dan sepanjang hayat sambil menghayunkan ayam jantan sepanjang persembahan. Beliau kemudiannya mengorbankan ayam jantan itu dan darahnya digunakan dalam persembahan.
Makan malam kemudian diadakan di Ruai. Sejurus sebelum tengah malam, upacara ke atas dan ke bawah sebanyak tujuh kali di Ruai dipanggil Ngalu Petara (menyambut tuhan-tuhan) dilakukan. Dalam perarakan ini, satu pertandingan ratu cantik untuk memilih ratu pesta dan raja (Kumang & Keling Gawai) kadang-kadang dijalankan. Sementara itu, minuman, kek dan kuih-muih tradisional dihidangkan.
Pada tengah malam, gong dipukul untuk memanggil orang ramai merayakan gawai. Ketua rumah panjang (tuai rumah) atau Ketua Festival akan membawa semua orang untuk minum Ai Pengayu (biasanya tuak yang sudah lama dibuat) dan pada masa yang sama mereka akan bersama-sama meyebut "gayu-guru, gerai-nyamai" (sepanjang hayat, kesihatan dan kemakmuran) . Sambutan bertukar meriah. Ada yang menari mengikut rentak muzik tradisional yang dimainkan, yang lain akan menyanyikan pantun (puisi). Di kawasan bandar, Dayak akan menganjurkan perhimpunan di pusat-pusat komuniti atau restoran untuk meraikan Gawai.
Pada 1 Jun, rumah-rumah orang Dayak dibuka kepada pelawat dan tetamu.
Secara tradisi, apabila tetamu tiba di rumah panjang, mereka diberi Tiki ai(air sambut-selalunya tuak) sebagai sambutan. Dari semasa ke semasa, tetamu dihidangkan tuak. Ini akan dipanggil nyibur temuai yang secara harfiah bermaksud "menyiram tetamu".
Dayak Kristian biasanya menghadiri gereja sebagai tanda berterima kasih kepada Tuhan untuk tuaian baik dan kebanyakkan Dayak Kristian akan mengadakan sambutan Gawai di gereja bersama dengan anggota gereja yang lain.
Sambutan Gawai Dayak selalunya berlangsung selama beberapa hari. Pada masa ini juga banyak majlis perkahwinan dilangsungkan oleh Dayak kerana pada masa ini semua ahli pulang ke rumah panjang


Sehingga 1962, kerajaan kolonial British enggan mengiktiraf Hari Dayak. Gawai Dayak secara rasmi diwartakan pada 25 September 1964 sebagai cuti umum bagi menggantikan Hari Sarawak. Ia pertama kali disambut pada 1 Jun 1965 dan menjadi simbol perpaduan, aspirasi dan harapan untuk masyarakat Dayak. Hari ini, ia adalah merupakan sebahagian daripada kehidupan sosial Dayak. Ia adalah hari kesyukuran yang menandakan hasil tuaian yang baik dan masa untuk merancang untuk musim pertanian baru atau aktiviti-aktiviti akan datang.

No comments:

Post a Comment